Tuesday, September 13, 2016

Padjaklubi on alla käinud!

Ma arvan, et igaühel võiks olla mõni meedia-salapahe. Minul on selleks "Seksi ja linna" tüüpi filmid kinos ning mõnikord isegi romantilised komöödiad. Ja telekast meeldib mulle kõige puhtam trash. TLC lavastused seksiõnnetustest ja tõsieluseriaalid 300 kg kaaluvatest inimestest. Muuseas ---kas keegi teab, mida tähendab TLC algselt? Just --uskumatu, aga tõsi -- The Learning Channel!
Samas -- mul ei ole telekat. Seega pean piirduma vanemate juures külas käies ja nende protestide tõttu lühikeseks jäävate TLC-sessioonide ning Saladuste, Suletud uste taga, Selgeltnägijate tuleproovi ning Padjaklubi järelvaatamisega.
See teeb selle pahe ohutuks, umbes nagu mu FB lemmik Raiko Aasa, kes korra paari aasta jooksul tuleb ema juurest Vastseliinast ära, üürib SMS-laenu ning töövõimetuspensioni eest odava hosteli ning joob nädalakese ohjeldamatult odavat Läti vahuveini ja tõmbab kuskilt Kalamaja hipsteritelt ostetud kanepit, ise ennast haletsedes.
Mina vaatan Padjaklubi.
Aga ma pole kindel, kas seda enam teha tahan. Jah, ma tunnistan, et Padjaklubi pole armastus, mis tärkaks esimesest silmapilgust. Pigem on see midagi, millega tuleb end pisitasa harjutada. Ma ei tea, kas on selle stsenaarium vahest laetud liiga labasest huumorist, näitlejad mitte just tipp-klassist või karakterid liiga üle võlli halvas mõttes -- aga algul see ei toimi. Ja see pole ainult minu arvamus. Aga midagi selles seriaalis siiski on, mis pärast paari osa tõesti siiani endasse on haaranud. Lühidalt on tegu Eesti oma "Seksi ja linnaga", kus peategelased on küll originaali omadest natuke nooremad, nii tudengiealised. Pidev läbiv liin on tüdrukute elukohateema -- tegemist on maalt linna tulnud tütarlastega, kel kunagi pole stabiilset katust pea kohal. Seega ööbitakse-elatakse erinevates hooaegades erinevates kohtades, mis kõik on oluline osa story line`ist ---nende ajutiste elupaikade leidmine ja tihti nendes salaja peatumine. Sarja erilisele populaarsusele viitas eelmise hooaja koostöö kinnisvarabürooga -- tüdrukud elasid Kalamaja uusarenduses, mille korterid kujundati vastavalt peategelaste karakteritele. Ja mis olid müügis ja mida tegelikult Padjaklubi kaudu reklaamiti. Nagu muide ka Padjaklubi jäätist.
Karakterid ise on lihtsad ja selgelt väljajoonistuvad: Kristina on esoteerikahuviline hüsteerik, Maria alalhoidlik hiireke, Laura megabeib, kes jahib rikkaid mehi, Misha mehelik naisehitaja, kes lisaks räägib Saaremaa aktsendiga ning püüab läbi lüüa lauljana.
Seriaali on sisse toodud karikeeritud kujul probleeme, mis võiksid olla umbes 25-aastaste noorte naiste elus: eelkõige muidugi sobiva kaaslase leidmine, aga ka karjääri- ning pereloomispained, samas nende vanemate keskeakriis. Üle-eelmises hooajas oli olulisel kohal Laura Bulgaaria maffioosost petis-peika, siis Kristina suhe uroloogist teise ringi mehega, eelmises hooajas Laura tärkav karjäär nii blogija kui selgeltnägijana. Samuti oli eelmisse hooaega toodud episoodiline naiivse, aga rikka maatüdruku karakter Piret Krummi kehastuses, kes kohati säras sarja põhitegelased isegi üle.
Padjaklubi püsibki oma karakteritel ning situatsioonikoomikal, samas võib öelda, et algava hooaajaga on midagi nihu läinud. Vaadanud ära kaks osa, võin öelda, et midagi väga olulist ja olemuslikku on puudu. Võimalik, et ei toimi see, et pärast vahepealseid arenguid karakterites on need tagasi jõudnud nullpunkti: kellelgi peale ühe pole tööd, elupaika ega kallimat. Vahepeal naiselikuks lauljaks transformeerunud Misha on tagasi oma esialgse ehitaja-olemuse juures. Võibolla on mainitud nullpunkti ja arenguseisakut tajudes stsenarist(id) kahele olulisele karakterile külge pookinud mõne sõltuvuse. Misha joob ja Laura õgib komme. Maria on rase ja tal on teadlasest peika, kellest on üritatud teha ultrakoomiline karakter, mis väljendub ülimas füüsilises kohmakuses ning pidevas pikalikukkumises. Misasi see on, kas tagasipöördumine filmikunsti algaegade, 1920ndate aastate tummfilmikomöödiate juurde? Igal juhul see karakter ei toimi kohe üldse ning mõjub pigem tüütavalt. Nagu -- paraku küll -- nüüd juba kogu sari. Midagi ei tundu päästvat, vähemalt esialgu, ka uus tegelaskuju, verinoor kodutu modellivälimusega neiu nimega Gerda, kelle Laura pargist üles korjab, tuues ettekäändeks oma karma parandamise. (Juba iseenesest ebausutav käik, arvestades Laura karakteri senist loogikat!)
Igal juhul tunduvad need sotsiaalsete teemade (alkoholism, söömishäired, kodutus, perevägivald) sissetoomine meeleheitlike katsetena viia sisuliselt ammendunud seriaal kuidagi uuele tasandile. Samas tundub vähemalt hetke seisuga, pärast jooksva hooaja kahe esimese osa vaatamist, et karakterite koomiline potentsiaal hakkab ammenduma. Ja võibolla ongi väiksele seltskonnale maalt linna tulnud noortele naistele loodavate situatsioonide hulk piiratud ning aeg otsad kokku tõmmata.
Isegi HBO epohhiloov Girls alustab järgmise aasta alguses oma  viimase hooajaga. Nemad on otsustanud seriaaliga lõpparve teha, olles igas mõttes tipus. Kahju, et Padjaklubil enam seda võimalust ei ole.


2 comments:

  1. Maria, sarja ainuke täiesti normaalne, täiesti karikeerimatta (jääb mulje, et ta pole näitleja vaid tavaline inimene, testisik) tegelane on tõusnud keskseks tegelaseks, see aga rõhutab teiste näideldud grotesksust ja mõjub tobedana. Sari oleks nüüd nagu reality kus jälgitakse kuidas täiesti tavaline naine saab hakkama fiktiivsetes veidrates situatsioonides.

    ReplyDelete